Praktijkvoorbeeld

eHealth op de werkvloer: veilig foto’s sturen in het ziekenhuis

Geplaatst op: 12 september 2016
Ingestuurd door: Corine Bakker
Ziekenhuis: Spaarne Gasthuis
Onderwerp: Nog in te vullen

Dit artikel verscheen in juli op SmartHealth, auteur Anna Jacobs:

In de serie ‘eHealth op de werkvloer’ spreekt SmartHealth met zorgprofessionals die dagelijks te maken hebben met eHealth-toepassingen. Veel van deze technologische innovaties betekenen op papier efficiënter werken, kwaliteitsverbetering of kostenverlaging: maar in de praktijk zijn er vaak genoeg obstakels te overwinnen. Een kwestie van tussen droom en daad? Deze week: Quirijn Eijsbouts, chirurg in het Spaarne Gasthuis.

Het Spaarne Gasthuis is een digitaal ziekenhuis en al jaren koploper op dit gebied, vertelt Eijsbouts. In 2009 nam het Spaarne Gasthuis het Amerikaanse elektronische patiëntendossier Epic in gebruik. Sinds 2011 kunnen patiënten online via Mijn Spaarne Gasthuis communiceren met hun zorgverlener, uitslagen bekijken van onderzoeken, afspraken maken en vragenlijsten invullen. Sinds kort kunnen patiënten ook thuis of onderweg hun medicatie inzien in hun medisch dossier. Via het patiëntenportaal van het Spaarne Gasthuis kunnen patiënten thuis opzoeken welke medicijnen door welke zorgverlener zijn voorgeschreven, en de hoeveelheid, instructies voor het innemen, eigenschappen en bijwerkingen van de medicijnen nalezen.

Haiku en Canto

Het Spaarne Gasthuis nam in 2014 als één van de eerste ziekenhuizen in Nederland twee applicaties voor Epic in gebruik. De applicaties Canto (iPad) en Haiku (iPhone) zijn speciaal bedoeld voor medisch specialisten om op beveiligde manier patiëntgegevens in te zien. Zo kunnen medisch specialisten op hun eigen smartphone of tablet patiëntendossiers inzien, ook thuis of tijdens de visite aan patiënten in het ziekenhuis. De applicaties werken direct vanaf de server van Epic, dus er worden er geen gegevens opgeslagen op de telefoon of tablet.

“Ik kan ook thuis op mijn eigen smartphone of tablet patiëntendossiers inzien”

Deze applicaties zijn sinds 2014 op kleine schaal in gebruik voor de medisch specialisten en arts-assistenten van het Spaarne Gasthuis, maar nog niet voor al het personeel beschikbaar. Voor het digitale zorgaanbod voor patiënten ligt er met Mijn Spaarne Gasthuis een stevig fundament, maar chirurg Quirijn Eijsbouts mistte voor collega’s een eHealth-toepassing om veilig met elkaar te kunnen communiceren en foto’s te delen. Eijsbouts greep de recente discussie over het gebruik van WhatsApp onder artsen en specialisten aan om het belang van de beveiligde applicaties aan het bestuur van zijn ziekenhuis duidelijk te maken.

Foto’s via WhatsApp

“Het gebruik van WhatsApp en e-mailen in onbeveiligde systemen gebeurt al veel langer, omdat er weinig bruikbare diensten zijn om makkelijk een foto te maken en collega’s om een consult te vragen. Het grote probleem met diensten als iCloud en WhatsApp is dat foto’s en data op een device en in een commerciële cloud komen te staan”, aldus de chirurg.

Nuttige functie van Haiku en Canto is dat de apps een foto functie (clinical image capture) hebben, vertelt Eijsbouts. “Als ik een foto maak via de applicatie, dan wordt vervolgens ook gevraagd om er commentaar bij te zetten, bijvoorbeeld bij een foto van een wond. Deze foto’s kan ik opslaan, en deze worden rechtstreeks naar het medisch dossier van de patiënt gestuurd, waar mijn collega’s de bestanden ook kunnen zien. Ik gebruik mijn eigen iPad daarvoor, maar de foto’s die ik maak worden niet opgeslagen in het fotobestand van mij tablet, maar worden rechtstreeks naar de beveiligde server van Epic gestuurd.”

>>Lees het artikel op SmartHealth