Nieuwsbericht

Met VR levensecht oefenen in de ziekenhuispraktijk

Profielfoto van Petri Benschop
Petri Benschop
23 september 2019 | 2 minuten lezen

Hoe zorg je ervoor dat een training leuk én schaalbaar is? En ook nog eens de werkprocessen niet te veel verstoort? Volgens Guido Helmerhorst van het bedrijf Warp Industries is virtual reality (VR) de oplossing. Tijdens het B-learningplatform op 19 september vertelde hij hoe je ook in ziekenhuizen en revalidatiecentra levensechte situaties kunt trainen ‘on the job’.

Dat de techniek je ook weleens in de steek kan laten bewees Helmerhorst, toen hij wat later dan gepland de zaal binnenstapte. De stekker van zijn elektrische auto zat vast. Het mocht de pret niet drukken. Zijn verhaal over trainen met VR hield de zaal vanaf het begin tot het eind geboeid. “Het is de toekomst van het leren”, zegt Helmerhorst over VR. Zijn zoektocht naar het ‘nieuwe leren’ begon tijdens een opdracht die hij een aantal jaar geleden voor luchtvaartmaatschappij KLM deed. Hij stond daar voor het vraagstuk hoe je grote groepen effectief kunt trainen terwijl het werk gewoon doorgaat. Het resulteerde in de ontwikkeling van zijn VR-trainingen, waarmee je op basis van interactieve 360 graden-video "echte mensen in echte situaties kunt trainen, vanaf elke denkbare plek".

Dagelijkse praktijk

Met VR kun je het fysieke aspect van de training ondervangen, zegt Helmerhorst. “Het toepassen van het geleerde in de dagelijkse praktijk. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele evacuatieoefening of het oefenen in de toepassing van technische vaardigheden. Maar ook soft skills kun je trainen met VR, zoals het oefenen van een slechtnieuwsgesprek met een patiënt. Ook kun je via een VR-training nieuwe medewerkers laten kennismaken met de organisatie.”

VR-headset

Organisaties kunnen – al dan niet met ondersteuning – zelf aan de slag met het maken, filmen en verspreiden van de VR-trainingen. Dat maakt het een toegankelijke methode, vindt Helmerhorst. Deelnemers volgen de trainingen via een app op de mobiele telefoon, of door middel van een VR-headset. “Voordeel van de VR-headset is dat je je helemaal kunt afsluiten van de buitenwereld. De gebruikers komen in een levensechte situatie terecht, maken keuzes, waarna ze direct de consequenties van die keuzes zien en ervaren. De trainer kan vervolgens in gesprek gaan over de keuzes die zijn gemaakt.”

Effectief

Met VR kun je grote groepen mensen tegelijkertijd trainen, tussen de bedrijven door. Maar is het ook een effectieve vorm van leren? Volgens Helmerhorst heeft onderzoek in het Amsterdam UMC aangetoond van wel. “Daar volgde een groep medewerkers een reanimatietraining. Een deel van de groep kreeg achtereenvolgens theorieles, een video en een toets voorgeschoteld. Het andere deel volgde een VR-training tussen de theorie en de toets in. De VR-groep bleek het beter te hebben gedaan. Die medewerkers waren beter in staat de juiste volgorde van handelingen te kiezen.”

Spaarne Gasthuis

Zorgorganisaties krijgen steeds meer interesse in leren met VR, ziet Helmerhorst. Het Spaarne Gasthuis is er al mee aan het experimenteren, zo blijkt na een rondgang in de zaal. Door middel van VR kunnen mensen een rondleiding krijgen in de OK van het ziekenhuis. Het Spaarne heeft nu tien VR-brillen in huis, maar ziet het aantal aanvragen toenemen. Ook andere aanwezigen zijn benieuwd naar zo’n VR-ervaring. Bijna iedereen wil de bril na afloop van Helmerhorst’ presentatie even op. Zetten straks alle zorgprofessionals én patiënten regelmatig een VR-bril op?

Benieuwd naar de nieuwste trends op het gebied van blended learning? Kom op 21 november naar het volgende B-learningplatform. De officiële uitnodiging met het programma volgt nog.