Nieuwsbericht

Spaarne traint medewerker in toekomstbehendigheid

Profielfoto van Petri Benschop
Petri Benschop
17 februari 2020 | 2 minuten lezen

Het Spaarne Gasthuis organiseerde in november 2019 een massive open online course (MOOC) over toekomstbehendig werken. Wat heeft deze innovatieve vorm van leren de organisatie en de medewerkers gebracht? Sibrenne Wagenaar en Priscilla Verwoert deelden hun ervaringen tijdens de bijeenkomst van het B-learningplatform in januari.

Een MOOC is een online cursus rondom een bepaald thema, met als doel om deelnemers te inspireren en kennis en ervaringen te laten uitwisselen. Via een digitaal platform kunnen deelnemers bronnen rond het thema raadplegen, zoals video’s, blogs, cartoons, of een kleine activiteit doen. Bij elke bron hoort een vraag om de dialoog op gang te brengen. Deelnemers kunnen elkaars reactie zien en op elkaar reageren. Een passend middel om medewerkers aan de slag te laten gaan met het thema ‘toekomstbehendig werken’, vond Spaarne. “We hebben dit thema bewust gekozen”, vertelt Verwoert. “De opdracht vanuit de raad van bestuur was om medewerkers bewust te maken van de invloed van technologie op de manier van werken en leren. Digitale vaardigheden zijn belangrijk, evenals het continu werken aan je vakmanschap als medewerker. Het innovatieve van de MOOC sluit daar mooi op aan.”

Houtjes aanwakkeren

Met de MOOC richtte Spaarne zich op de medewerkers die niet helemaal groen meer zijn op het gebied van sociale media. Verwoert: “Medewerkers die al wel af en toe Twitter of Facebook gebruiken, maar nog niet voor leerdoeleinden. Die groep wilden we betrekken. De kleine smeulende houtjes aanwakkeren.” Kenmerkend aan deze MOOC is dat ook geïnteresseerden van buiten de organisatie kunnen meedoen. “Ons streven was zo’n 70 % medewerkers van Spaarne en 30 % van daarbuiten”, zegt Wagenaar. “Die blik van en naar buiten is belangrijk, want daar kunnen juist mooie nieuwe inzichten vandaan komen.”

Blik op je netwerk

De MOOC duurde drie weken, waarbij elke week een ander subthema had. Zo moesten deelnemers een blik werpen op hun netwerk: hoe divers is die eigenlijk? “Ik kwam er zelf achter dat de jonge generatie helemaal niet in mijn netwerk zit”, zegt Wagenaar. “Terwijl die groep met het oog op toekomstbehendig werken heel bruikbaar is.” Bronnen dienden als opstap om de discussie te starten. “We hebben met name gebruikgemaakt van bestaande bronnen. Maar we hebben ook filmpjes gemaakt van goede voorbeelden in het Spaarne Gasthuis. Op elke bron volgde een vraag, zoals: welke vaardigheid vind jij belangrijk? Hier konden mensen dan vervolgens op reageren en hun eigen kennis en ervaringen delen. Maar actief meedoen was geen vereiste, alleen bekijken was ook goed. Deelnemers verzamelden bewust of onbewust punten op basis van hun activiteit. Dat game-element had lang niet iedereen door.”

Online leren

Doel was ook om de deelnemers kennis te laten maken met allerlei nieuwe vormen van leren. Verwoert: “Zoals het beluisteren van een podcast. Velen wisten niet dat je dit ook op onderwijsgebied kunt gebruiken. Daarvan wilden we ze bewust maken: leren kan ook online, op allerlei manieren. De MOOC genereerde daarnaast ook veel data. Waar kijken mensen het meest naar, waar ligt de behoefte? Dat is waardevolle informatie voor toekomstige projecten.”

Benieuwd naar de nieuwste trends op het gebied van blended learning? Reserveer alvast in de agenda de volgende bijeenkomsten van het B-learningplatform op 23 april in Apeldoorn en 17 september in Utrecht. Ook vindt in het najaar van 2020 het grote b-learningcongres plaats. Hopelijk tot dan!