Nieuwsbericht

Hoe zet ik een community op en hoe houd ik deze levend? 5 tips

Profielfoto van Petri Benschop
Petri Benschop
10 mei 2019 | 1 minuut lezen

Veel ziekenhuizen hebben de wens een online community te starten, bijvoorbeeld voor het uitwisselen van kennis en informatie door zorgprofessionals. Maar wat is er nodig om zo’n community op te zetten en hoe zorg je ervoor dat de community levend blijft? Remco Mostertman,  initiatiefnemer van Zorgcommunity.com, deelde zijn tips tijdens het B-learningplatform op 11 april.

1. Formuleer een heldere visie en bepaal je doelgroep

Bezint eer ge begint. Start niet zomaar een community, maar bedenk eerst wat je ermee wilt bereiken en wie je wilt betrekken. Met andere woorden, begin vanuit een visie en bepaal je doelgroep. Denk daarna pas na over andere zaken, zoals de benodigde software.

2. Bepaal welke community hierbij past

Elke community heeft eigen kenmerken, regels en omgangsvormen. Zo is een ‘community of interest’ met name gericht op eenrichtingsverkeer. Een voorbeeld is een online platform waarop de HR-medewerker mededelingen doet of documenten deelt. Een ‘community of practice’ is dynamischer en meer gekenmerkt door tweerichtingsverkeer. Een voorbeeld hiervan is een platform waarop de leerhuismedewerkers van een ziekenhuis kennis uitwisselen. Zo’n community bevat vaak meer functionaliteiten, zoals de mogelijkheid om te reageren op berichten.

3. Stel spelregels op

Stel spelregels op voor deelname aan de community en bewaak deze. Bepaal bijvoorbeeld dat de community bedoeld is voor inhoudelijke, professionele content en niet voor ditjes en datjes. Een andere regel kan zijn dat wie een topic start, ook verantwoordelijk is voor het vervolg ervan. Een vraag stellen betekent dan ook: reageren op de antwoorden die volgen.

4. Zorg voor continuïteit

Formeer een kernteam van communitymanagers die het hart van de community vormen. Zorg voor een levendige community door regelmatig nieuwe content te plaatsen. Werk bijvoorbeeld met een contentkalender. Plaats daarnaast content volgens vaste thema’s, aansluitend bij de kernwaarden van de organisatie en het doel van de community.

5. Begin goed en hou vol!

Zorg meteen voor bekendheid door bijvoorbeeld een gezichtsbepaler in het vakgebied aan de community te binden, zoals een topchirurg die maandelijks een blog plaatst. Maak daarnaast actief gebruik van sociale media. Meet de activiteit, bevraag bezoekers en stuur zo nodig bij.

Profielfoto van Marjolein Schouten
23 september 2019
Profielfoto van Marjolein Schouten
23 september 2019

Een interessant verhaal! met de leden van Profportaal Zorg (inmiddels ruim 50+) hebben we een levendige community rondom leervraagstukken. 

Wij hebben geleerd in onze samenwerking, dat het belangrijk is om elkaar ook te ontmoeten 'in het echt', en om meerdere samenwerkingsvormen te hebben als er specifieke aspecten voor leden van de community interessant zijn, zoals onze Expertgroepbijeekomsten, onze Denktanks, onze PPZ-app (waar leden kunnen posten, vragen stellen en documenten kunnen plaatsen). Dat laatste is eigenlijk al een vorm van een on-line community.

Als er mensen geinteresseerd zijn, neem dan eens contact op met onze regiomanagers. Gegevens staan op https://www.profportaalzorg.nl/contact