Document

Studentgericht begeleiden

Details

Map: Hoofdmap
Geplaatst op: 12 maart 2024 - 16:10
Aantal keer bekeken: 44
Profielfoto van Carol Timmer
12 maart 2024 | 1 minuut lezen
Dit document is vrij

Dit document is vrij voor gebruik voor de leden van deze groep en kan momenteel worden gedownload en/of bewerkt.

Omschrijving

Deze notitie ‘Studentgericht begeleiden’ is een leidraad voor werkbegeleiders en praktijkopleiders van zorginstellingen om studenten en professionals in opleiding in de beroepspraktijk effectief te ondersteunen. We beschrijven in deze notitie wat studentgericht begeleiden is, hoe je het kunt gebruiken en daarna zullen we uitgebreid beschrijven hoe het werkt. Daarbij starten we met het begeleidingsgedrag van de werkbegeleider om daarna over te gaan op het kiezen van een begeleidingsstijl op basis van de vastgestelde taakvolwassenheid (taakbekwaamheid + leerbereidheid) van een student. De kern is het afstemmen van de begeleiding op de werksituatie, de unieke behoeften en de taakvolwassenheid van elke student. Vier begeleidingsstijlen - instrueren, overtuigen, ondersteunen en delegeren - worden gedetailleerd beschreven, elk geschikt voor verschillende niveaus van taakvolwassenheid en leerbehoefte van studenten of professional in opleiding. De aanpak bevordert zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en effectieve leerresultaten, wat bijdraagt aan de kwaliteit van zorg en de ontwikkeling van onze toekomstige zorgprofessionals. Tenslotte geven we nog wat tips in de notitie.