Praktijkvoorbeeld

Werkplezier en een hogere capaciteit in het Smart Hospital van Isala

Profielfoto van Christl Foekema
4 januari 2024

Een enthousiaste, betrokken groep verpleegkundigen die kritisch naar hun eigen werk kijkt. Dat noemt CMIO en klinisch fysicus Lieke Poot de grootste winst van het programma Smart Hospital, waar het Zwolse Isala al enkele jaren mee bezig is. Ze vertelde erover tijdens het werkbezoek van de teams Hybride zorg en Arbeidsmarkt & werkgeverschap van de NVZ.

Net als elke zorginstelling ziet Isala zich geconfronteerd met een toenemende zorgvraag, terwijl de capaciteit en de financiële middelen beperkt blijven. Daarom ging het ziekenhuis aan de slag met het thema Smart Hospital. Met als doel de ondersteuning van ziekenhuismedewerkers door betere technologie en informatie. Dat moet leiden tot meer werkplezier en een verhoging van de zorgcapaciteit. Overigens startte het ziekenhuis al een aantal jaar daarvóór met het programma Connected Care, gericht op zorg dichtbij de patiënt en minder bezoeken aan het ziekenhuis.

Innovatieve proeftuin

Het programma Smart Hospital focust zich op functies die nu al schaars zijn. Denk aan verpleegkundigen en medisch specialisten. Als innovatieve proeftuin fungeert de afdeling Longgeneeskunde. Op deze afdeling worden ideeën vanuit de werkvloer laagdrempelig en op kleine schaal getest. De projecten die binnen het programma worden aangepakt, zijn uiteenlopend. Van het verminderen van het aantal alarmen voor verpleegkundigen, slim meten met apparaatjes die gekoppeld zijn aan het EPD tot de inzet van Artificial Intelligence bij diagnose en behandeling.

En het levert resultaat op voor Longgeneeskunde. Naast de betrokkenheid van verpleegkundigen, presenteerde ze nóg een indrukwekkende lijst van uitkomsten. Zoals het optimaliseren van labaanvragen, wat zo’n 29.500 clicks per jaar scheelt. Niet meer dagelijks, maar voortaan wekelijks of bij een veranderde situatie een decubitusscorelijst invullen: 312 uur bespaarde invultijd per jaar. Een geoptimaliseerd en opnieuw georganiseerd Verpleegkundigen Oproep Systeem (VOS) bespaarde op de Longafdeling 3.000 oproepen per maand.

Verborgen leed

De presentatie van Bertine Hartkamp, projectmanager DigiBeter & HIX scholingen 2.0, besloot het werkbezoek. Zij vroeg aandacht voor het verborgen leed van collega’s die minder digitaal vaardig zijn. Deze medewerkers vinden dat ‘ze het eigenlijk moeten kunnen en weten’ en durven daarom vaak geen hulp te vragen. Het project Digibeter gaat ervan uit dat digitale transitie ruimte vraagt om te groeien. Ieders uitgangspunt is daarbij uniek. Medewerkers moeten voorzien worden van de juiste digitale bagage, maar die bagage is voor iedereen anders. Het digitaal vaardig maken van medewerkers is dus maatwerk.

Dank aan Lieke Poot (voorzitter Zorgtechnologie), Marloes Plieger (Biomedisch technoloog), Jos Knaapen (innovatiemanager), Bertine Hartkamp (projectleider digiBeter), Lidewij Hakkers (NIO Smart Hospital) en Ingeborg van Gessel (Klinisch informaticus) voor de ontvangst en de presentaties!