Nieuwsbericht

DBC Consulent

Profielfoto van Wendy van Dijk
(onbekend)
12 april 2018 | 3 minuten lezen

Het Maasstad Ziekenhuis streeft als topklinisch opleidingsziekenhuis de missie na om vakkundig en zorg-zaam de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren. Het ziekenhuis is lid van de vereniging STZ en heeft de JCI accreditatie behaald, waarbinnen kwaliteit en patiëntveiligheid voorop staan. Bovendien is het Maas-stad Ziekenhuis één van de zeven Santeon ziekenhuizen. We werken vanuit de kernwaarden: betrouwbaar, deskundig, verbindend, ambitieus en gastgericht. Onze cultuur is te kenmerken als ‘Rotterdams’: handen uit de mouwen en directe communicatie.

Jouw werkomgeving

De Zorgadministratie van het Maasstad Ziekenhuis is onderdeel van de afdeling FI&C (Financiën, Inkoop & Control) en bestaat uit de teams Naleving & Control, Medische Registratie, Facturatie, Advies en Functioneel Beheer. Voor het team Naleving & Control zijn wij op zoek naar een gedreven DBC-consulent.

Jouw functie als DBC-Consulent

Als lid van het DBC-team vervul je een belangrijke rol in het bevorderen van een juiste, tijdige en volledige bronregistratie als basis voor een optimale declaratie van de geleverde zorg. Dit doe je door middel van advisering, beoordeling, begeleiding en ondersteuning aan de registratie-proceseigenaar. De registratie-proceseigenaar is resultaatverantwoordelijke van de zorgafdelingen en adviseert over functionele  verbeteringen van het ZIS (Ziekenhuis Informatie Systeem). Naast deze adviserende rol, heb je ook een controlerende rol. Ons ziekenhuis is op weg naar Horizontaal Toezicht, en met deze stip op de horizon werken we met z’n allen aan een steeds efficiënter, juister, tijdiger en vollediger wordende registratie. Als consulent ben je de spil in het bedenken, creëren en uitvoeren van allerlei registratiecontroles, waarbij je de NZa wet- en regelgeving als je broekzak kent.

Als DBC-consulent ben je vaak in huis te vinden, waar je de artsen, verpleegkundigen en baliepersoneel wegwijs maakt in de juiste registratiemethode, en meedenkt hoe hun proces mogelijk nog efficiënter kan. Daarnaast werkt de DBC-consulent nauw samen met de overige collega’s van de zorgadministratie om  gezamenlijk snel trends en/of afwijkingen in de registratie te signaleren en daar proactief mee aan de slag te gaan.

Kortom: een veelzijdige functie!

Jij
  • gaat processen op het gebied van zorgregistratie (bege)leiden;
  • signaleert verbeterpunten en vertaalt deze naar concrete acties;
  • adviseert en instrueert management, specialisten en andere zorgverleners bij DBC registratie vraagstukken;
  • fungeert als vraagbaak op het gebied van DBC-registratievraagstukken voor interne doelgroepen;
  • volgt de landelijke ontwikkelingen op het gebied van de DBC-systematiek en speelt hier op in;
  • beschikt over de competenties visie en overtuigingskracht;
  • hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en schrift;
  • beschikt over uitstekende adviesen communicatieve vaardigheden en kan goed omgaan met tegengestelde belangen;
  • beschikt over een HBO of WO diploma en hebt brede kennis van de DBC-systematiek;
  • voert analyses uit naar verbetering/vereenvoudiging van de bronregistratie. Bedenkt en ontwikkelt hiervoor controles m.b.t. juistheid, tijdigheid en volledigheid van het bronregistratieproces;
  • verzorgt decentrale kennisoverdracht naar alle registrerende collega’s en bij Maasstad ziekenhuis-brede wijzingen ook naar alle gebruikers;
  • brengt kennis over registratie en zorgprofielen in bij de duiding van productierapportages;
  • hebt een zorginhoudelijke inbreng in business cases met medisch-inhoudelijke elementen.
Wij
  • bieden jou een unieke uitdaging voor 32 tot 36 uur per week, binnen een groeiende ambitieuze omgeving waarin jij veel ruimte en verantwoordelijk krijgt;
  • werken in een zeer dynamische omgeving waardoor er voortdurend kansen zijn om je horizon verder te verbreden en je kennis en kunde maximaal in te zetten en te ontwikkelen;
  • hebben met regelmaat nieuwe carrièrekansen waarbij intern talent altijd voorrang krijgt;
  • bieden een salaris van min. €2.102,/max. €3.840,bruto per maand o.b.v. 36 uur per week. Afhankelijk van senioriteit in functie en relevante werkervaring vindt de inschaling plaatst conform CAO Ziekenhuizen in FWG schaal 45 of 55;
  • bieden een eindejaarsuitkering van 8,33%, vakantiegeld van 8,33%, 144 vakantie-uren, 57 uur aan persoonlijk levensfase budget (conform CAO Ziekenhuizen o.b.v. 36 uur) en de mogelijkheid om ge-bruik te maken van het meerkeuzesysteem;
  • bieden jou de mogelijkheid om volgens flexibele werktijden te werken;
  • hechten veel belang aan klantgericht en dienstverlenend werken en willen hier verder in groeien;
  • dienen verschillende belangen (zowel intern als extern) maar vinden die van de patiënt het belangrijkst;
  • zijn zeer goed bereikbaar met het openbaar vervoer, NS-station Lombardijen ligt op vijf minuten loopafstand
Informatie en sollicitaties

Voor meer informatie over deze vacature kun je contact opnemen met:
Brigitte Snijders (Manager Zorgadministratie), 010-2912032.
Wendy van Dijk (Adviseur) , 010-2912055.

Wij vragen bij aanstelling om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

Reageren kan tot en met vrijdag 20 april 2018.

Solliciteren kan via ons online sollicitatieformulier.

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.