Praktijkvoorbeeld

VMSzorg: Extra veiligheidscontrole in stopmomenten: Toezicht operatief proces

Organisatie: Anders

Patiënt weet van tevoren dat de checklist wordt afgenomen en kan zich hier rustig op voorbereiden. Het opnameservicepunt begeleidt de patiënt vanaf moment van indicatie door de specialist tot het moment van ontslag. Patiënt krijgt meteen een operatiedatum. Pre-operatieve screening wordt zo kort mogelijk voor de operatiedatum gedaan (volwasssenen 2 weken en kinderen één dag voor OK) Tijdens de vooronderzoeken wordt de thuismedicatie meteen in kaart gebracht door een apothekersassistente. De eventuele nazorg voor na ontslag wordt ook meteen geregeld. Alles onder verantwoordelijkheid van 1 afdeling en goed op elkaar afgestemd. De screening kwetsbare ouderen en MUST wordt tijdens de pre-operatieve screening afgenomen.

Isala Diaconessenhuis

Doel
Het voorkomen van onveilige situaties op het operatiecomplex zoals niet nuchter zijn, koorts, infectie, medicatiegebruik voor OK, waardoor de operatie niet door kan gaan. Voorkomen dat de patiënt opgenomen wordt en vervolgens besloten moet worden dat de operatie niet door kan gaan.

Het betreft een ziekenhuisbreed geïmplementeerd veiligheidsinitiatief én is geïntegreerd in het Veiligheidsmanagementsysteem én heeft betrekking op:

Resultaten
Patiënten worden goed begeleid vanaf het moment van indicatie tot aan het ontslag. Er is geen uitval meer op de operatieafdeling. Voor ouders en kinderen is de screening op de middag voor operatie (na schooltijd) een uitkomst. De patiënten vinden het telefonisch contact de dag voor opname plezierig. De professionals hebben een zeer compleet beeld van de patiënt.

Aanleiding initiatief
De informatie van de patiënt tijdens stopmoment drie was onvolledig door stress en onvoorbereid zijn op de vragen. Hierdoor konden patiënten regelmatig toch niet geopereerd worden terwijl ze al wel waren opgenomen. Kinderen werden te ver voor operatiedatum gescreend waardoor ze de informatie niet meer goed onthielden. Nu komen de kinderen samen naar het spreekuur en worden in dezelfde groep de volgende dag opgenomen.

Betrokkenen

  • Opnameservicepunt,
  • Apotheek,
  • Transferpunt,
  • Anesthesiologen,
  • Projectgroep VMS,
  • Operatieafdeling,
  • Verpleegafdeling,
  • Patiënt,
  • Staffunctionaris VMS,
  • Hoofd Functionele Eenheid OK/ CSA,
  • Zorglogistiek,
  • Kwaliteitscommissie medische staf.

Uitgevoerde acties
Het invoeren van een opnameservicepunt met implementatie van alle procesonderdelen. Het coachen van medewerkers in veiligheidsdenken.Informeren en medewerking vragen van patiënten over het meewerken aan een veilige opname.

Borging
Processen zijn beschreven en geïmplementeerd. Er is een kwanitatief onderzoek gedaan naar de resultaten onder kinderen.

Resultaten
Ouders zeer tevreden. Geen uitval van operaties meer voor patiënt en ziekenhuis.