Nieuwsbericht

Imago ziekenhuizen bij patiënten, bezoekers en potentiële medewerkers

18 september 2025 | 1 minuut lezen

Op 15 september 2025 presenteerde de NVZ in samenwerking met Newcom de highlights van twee onderzoeken naar het imago van ziekenhuizen. Het webinar werd georganiseerd voor communicatieprofessionals, HR-managers/adviseurs en leerhuismanagers van NVZ-leden.

Bekijk het webinar via deze link

Een ruime voldoende

Elke 2 jaar houdt onderzoeksbureau Newcom in samenwerking met de NVZ het imago-onderzoek ziekenhuizen onder het Nederlandse publiek. Alle ziekenhuizen worden gemeten. Zowel patiënten en bezoekers als inwoners doen uitspraken over het imago van het ziekenhuis waar ze de afgelopen 2 jaar zijn geweest.

Neil van der Veer, directeur Newcom, lichtte de uitkomsten toe. De Nederlandse ziekenhuizen krijgen van het publiek een mooi rapportcijfer: een 7,8. Het imago veert op na een lichte dip in 2023. Ziekenhuizen met een sterk imago worden vaker aanbevolen en zijn aantrekkelijker als werkgever. Een hogere score op imagokracht hangt ook samen met een hogere aantrekkelijkheid als werkgever. Jongere generaties zijn kritischer, uitgesprokener en verwachten meer zeggenschap, maatwerk en digitale regie in hun zorg. De tevredenheid over Nederlandse ziekenhuizen neemt toe met de leeftijd, vooral zichtbaar in de NPS (de bereidheid om een ziekenhuis aan te bevelen).

Aantrekkelijke werkgever

Erika Bloemert, senior onderzoeker bij Newcom, vertelde daarna over de Nationale Zorg Werkgevers Benchmark van eind 2024. De benchmark brengt voor alle ziekenhuizen in Nederland in kaart hoe aantrekkelijk zij zijn als werkgever en hoe zij (potentiële) nieuwe werknemers aan zich kunnen binden.

Ziekenhuizen krijgen met een 7,1 een ruime voldoende, maar hun aantrekkelijkheid stagneert. Mensen overwegen minder vaak dan in 2020 om er te gaan werken. Zij-instromers zien er juist wel wat in om in een ziekenhuis te gaan werken. Huidige werknemers zijn vooral tevreden over de inhoud van het werk en hun collega’s, en het minst tevreden over werkdruk. Daarbij is de jongste generatie medewerkers minder tevreden dan de oudere generatie.

Bij het overstappen naar een andere baan tellen ik-motieven (salaris en werk-privé balans) vaker zwaarder dan roeping (mensen willen helpen). Voor het zoeken naar een nieuwe baan zijn LinkedIn en vacaturesites belangrijk. Jongeren gebruiken vaker zoekmachines en werken bij-sites.

Geef een reactie...